1.Manilla / goed aangekomen

10 maart 2016 - Manilla, Filipijnen

Vanuit de nachtbus van Manila richting Banaue hier onze allereerste update! Aanvankelijk 2 nachtjes Manila geboekt, maar vanmorgen tijdens ontbijt plots besloten om 'alles om te gooien' en vanavond toch al op doorreis te gaan. Met de bus kan dat alleen 's nachts en nog een dag hier blijven trekt ons niet. Hoewel Manila een indrukwekkende stad is vliegt de drukte je aan en dat in combinatie met de klamme shirts..., dus wegwezen hier en richting de natuur!

Dinsdag 8 maart is onze reis van start gegaan. Frank & Ariën vanuit Oostzaan met de bus, Henri & René vanuit Castricum met de trein. Lekker verantwoord groen dus!
Elkaar op Schiphol getroffen waar we traditioneel een heerlijke koffie drinken bij Pronto waar Ariën ooit de manager was. Heerlijk vertrouwd!

Onze vlucht met China Southern Airlines vertrekt 12.15 richting Guangzhou (China) voor een tussenlanding, wat een immens groot vliegveld, met overal vloerbedekking lkkr praktisch en hygiënisch . We maken grapjes dat we er even met de stofzuiger erover moeten en als we toch bezig zijn nemen we direct de plinten mee.
(Inmiddels is  het met 7 uur tijdsverschil Nederland:

woensdag 9 Maart
Aan de temperatuur moeten we egg wel ff wennen, drukkend en benauwd. Het hakt er in!
We hebben er ruim 11 uur vliegen opzitten, waarin we niet of nauwelijks hebben geslapen.
Onze bioklok zegt dat het nu midden in de nacht is maar tis hier vroeg in de ochtend.
Na 2 uur op Chinese bodem, vliegen we verder vanuit Guangzhou richting Mania, de hoofdstad van de Filippijnen!
Een vlucht met absurt veel turbulentie, eenmaal zo heftig dat er een aantal mensen begint te gillen (wij niet ) gelukkig van korte duur maar bizar om mee te maken. Deze vlucht duurt 2,5 uur.

Onderweg van airport naar hotel zien we in de verte een skyline van hoge rijk uitstraalde gebouwen, terwijl als je links of rechts kijkt de armoede ziet, elke cm grond is bezet.
In Manila hebben we het Perla hotel geboekt. We komen hier begin vd middag aan, een voor ons eenvoudig voor hier luxe verblijf. Het is drukkend warm, en ondanks dat we doodmoe en zwabberig in de benen zijn (jetlag, nacht slaap gemist) dwingen we onszelf om nog ff in actie te blijven. Na een frisse douche duiken we de stad in. Net als de andere grote steden die wij in Azië hebben aangedaan is het hier overvol, met verkeer met mensen, In vergelijking met Jakarta (Java) of Medan (Sumatra) is de bevolking even vriendelijk lijkt wel iets beschaafder, straten over het algemeen schoner en ze praten allemaal Engels.

We pakken de bus richting "Rizal park", geweldig, we zijn de enige toeristen in een bomvolle bus, achter de chauffeur staat een tv aan met continu storend beeld, maar alle hoofden zijn op scherm gericht. Die van ons ook natuurlijk!

We komen aan bij Rizal park, blijkt een soort Vondelpark waar er van alles gebeurt en leeft, oogt als een grote ontmoetingsplek voor studenten, gezinnetjes die picknicken, sporters, verliefde stelletjes.

Een prachtig park met in het centrum een watershow op muziek.
Henri laat ons tijdens het avondeten nog even schrikken, denkt een moment dat zijn portemonnee is gerold waar al ons geld en pasjes in zitten. Gelukkig blijkt het vals alarm. We duiken vroeg ons bed in. (Bekaf)

Donderdag 10 Maart
Heerlijk lange nacht geslapen, ontbijtje (rijst en vlees) gedaan vlakbij, waarbij we dus besluiten om vanavond met de nachtbus verder te reizen.
We boeken eerst de nachtbus voor vanavond, en gaan de stad verder verkennen om iig de "must see Things" op te zoeken.

We rijden richting Chinatown waar het nog drukker is, wat een mensen massa's ongelooflijk. We belanden midden op een megamarkt met de prachtigste groente en fruitsoorten. Ook onsmakelijke dingen, grote stukken vlees en vis riekend in de felle zon. Echt de Azië experience! We bezoeken De Saint Anthony Shrine, één vd vele kerkjes (in tegenstelling tot Indonesië zijn de mensen hier overwegend christen).
We steken een kaarsje op.....

Vervolgens met de brommertjoek met z'n viertjes (past net; Henri achterop bij chauffeur en de rest opgepropt in de zijspan, of het veilig is is een tweede...) naar Intramuros, de oude stad "binnen de muren"
We bezoeken onder andere de kathedraal en er staan imposante gebouwen uit de Spaanse en Amerikaanse koloniale tijd. Wat we ook zeker moesten zien; een oude Spaanse vesting Fort Santiago ooit gebouwd om Manila te beschermen tegen invallen vd Nederlanders.
Wie oh wie weet wanneer dat is geweest???? Een nu groots opgezet park met bewaking waar inderdaad de grote sterke muren te zien zijn waar ooit die bescherming nodig was.

Nou tot zover de eerste dagen, gaan nu proberen te slapen in een volle bus en met hoge verwachting kijken we uit naar de komende dagen.

Lieve warme groet van ons 4.

Ps foto's later uploaden gaat te traag

1. Annemiek:
    10 maart 2016
    leuk hoor !zo kunnen we jullie volgen en voor je zelf ook leuk straks om jullie ervaringen terug te lezen ! foto's duren vaak lang, gewoon voor je gaat slapen en de volgende morgen zijn ze klaar.veel plezier en geniet! xxx
  2. Lotte:
    Lieve (buur)mannen,

Jeetje wat hebben jullie al veel meegemaakt in zo'n korte tijd. Fijn het reisverslag te lezen, blijven we tenminste op de hoogte van jullie belevenissen. Geniet lekker daar en veel liefs xxx Lotte
  3. Jack van zanten:
    10 maart 2016
    Dit is leuk om te lezen!!! En voor jezelf een dagboek om terug te lezen. Veel plezier verder!!
  4. Cathy:
    10 maart 2016
    Geweldig Mannen! Leuk om te lezen!
    Ik gok 1571
  5. Miranda Glorie:
    10 maart 2016
    Wat leuk om jullie zo te volgen,geniet maar lekker van al het moois!! Dikke kus
  6. Jan Slijkerman:
    10 maart 2016
    Leuk om jullie reisverslag te lezen ! Een plezierige tijd daar. Groetjes.
  7. Nella:
    10 maart 2016
    wat mooi geschreven, ik ga helemaal mee in je verhaal,
    zat ook ff op t brommertje, haha
    top! lekker genieten samen!
  8. Jennie en Nouschka:
    Mannen,
    Wat een belevenissen weer. Spannend om te volgen. Wij zitten veilig en wel in Oxford. We lossen wat moorden op van Midsummer murder en Morse en volgen Harry Potter op zijn bezemsteel. Verder maken we niet veel mee . Liefs Jennie en Nouschka
  9. Ellen Groot:
    10 maart 2016
    Hoi vakantiegangers,wat leuk om jullie zo te volgen.Wat schrijf je het allemaal leuk op Renee. Geniet ze lekker.xx
  10. Trudy bos:
    11 maart 2016
    René dit wordt een bestseller.ontzettend leuk.
  11. Margoll:
    11 maart 2016
    Lekker genieten met z,n vieren van alle mooie dingen gr Margo adrie
  12. Lara en chantal:
    11 maart 2016
    lieve oom frank en oom arien en rene en henry,
    super gaaf om te lezen wat jullie meemaken. we zitten met rode koontjes te lezen en verheugen ons op de volgende update en toch de foto's....
    Liefs van ons uit Leiden
  13. Riavanarensbergen:
    11 maart 2016
    Superleuk om op deze manier mee te kunnen genieten.
    Wat hebben jullie al veel gedaan. Heerlijk dat jullie dat met zijn viertjes kunnen doen en zo'n gezellig sfeertje. We hebben even gekeken naar het Fort Santiago op internet. Dit is al genieten.
    Ria
    Natuurlijk heb ik ook de Shermantank gezien die door de hoofdpoort is gereden; echter ik heb niets gevonden van Nederlandse bemoeienis, maar ik vergis me:jullie zijn er !!!!
    Theo
  14. Moeder mooij:
    11 maart 2016
    Fijn dat ik jullie reisverslag ook mee kan beleve. De techniek staat voor niets. Wat een belevenissen, maar ik kan het niet late. Pas goed op mekaar. Veel liefs en voor ieder een dikke zoen en knuffel van moeder Mooij. XXX

Enne rene en aanhang, vanuit akersloot van mas en truud natuurlijk ook heeeeel veeeeel plezier de komende tijd.
  15. Gert:
    12 maart 2016
    Hoi Rene,
    Mooi verhaal. Kijk alweer uit naar het vervolg. Oja, 1-0 voor Keet. Fort
    is gebouwd in 1571.
  16. Jacco:
    13 maart 2016
    Hoi mannen !
    Wat een mooie eerste belevenissen ! Leuk om jullie reis op deze manier te volgen.... Veel plezier tijdens deze mooie reis en pas goed op elkaar !!!!
    xxxxxx