7. Coron

24 maart 2016 - Coron, Filipijnen

Dinsdag 22 maart

Gisteren eindigde onze tour met een "beleving: de zonsondergang".
We bleven aan boord en werden op een mooie plek stilgezet, om ons heen de prachtigste gebergten en eilanden, dobberend op zee en dan de zon zien zakken.
Prachtig!!! Geweldig mooie foto's kunnen maken, we zeggen steeds: hier maken we een muurbehang van, dat verandert steeds bij nog weer een mooiere foto. We letten er op dat we niet alleen gefocust zijn op de foto's maar ook het live meemaken :-)

We kwamen trouwens gisteravond na het eten onze Duitse, Mexicaanse en Indiase vrinden tegen, daar dronken we nog een biertje mee aan het strand. Was ff erg gezellig.

Vanmorgen vroeg op, 7.30 uur moesten we inschepen bij de haven voor de trip naar Coron. Controle vd bagage: je geeft je back-pack af; ze voelen een beetje aan de buitenkant, rits gaat open en dicht, hand in en uit, dat is het....
Of ze zijn paranormaal begaafd dat ze op die manier dingen kunnen onderscheppen of voor de show.
De boot zit hutjemutje vol, en het is benauwd, gewoon maar rustig blijven ademen. Voordat we eindelijk eens wegvaren nog meer onbegrijpelijke controles (we zijn al 2 maal door een post gelopen met onze persoonlijke tickets), op de boot loopt er weer iemand met een geschreven kladje en gaat willekeurige toeristen af of je naam op de lijst staat.

Nou we vertrekken!!! Gelukkig zoekt iedereen uiteindelijk een ruimer plekkie binnen of buiten. Eerste uur vaart ie lkkr rustig door, en dan ineens varen we in de woeste zee, luiken gaan dicht. De boot gaat als een gek op en neer. Je verplaatsen kan bijna niet meer. Heel even lichte paniek; gaat dit zo uren door???Onze luiken gaan gelukkig ook dicht; waarmee de tijd snel gaat zzzzzzz Gelukkig is er niemand zeeziek geworden.....

Laatste uur op achterdek doorgebracht met Nederlands stel en meisje die alleen een wereldreis maakt, leuk om verhalen te delen.
Na 7 uren varen komen we aan in Coron. Nu op zoek naar een plek om te slapen. We gaan samen met het Nederlands stel mee om een geschikte plek te zoeken. We gaan wat plekken langs met een tricycle. We kiezen de tweede uit. Het Nederlandse stel gaat door, een tandje meer luxer. Wij vinden dit al luxe!

Zodra we op het vaste land staan en weer verbinding hebben komt het bericht binnen over de aanslag in Brussel, wat een afschuwelijk drama.
We proberen het nieuws hierover te volgen!!!

Woensdag 23 maart

Na ontbijt gaan we het dorp verkennen en wat direct opvalt is het contrast tussen ons hotel, en de buren die in krotten leven. Het dorpje heet Barnsqéy 5 begrijp ik later van een inwoner. Blijkbaar hebben dorpjes hier ook nummers, in de omgeving zijn er meerdere Barnsqéy's. Je ziet veel geïmproviseerde paalhuizen van goedkope materialen, tis eigenlijk ook beetje een bende overal. Vuilnis laten ze ook lekker slingeren.

Elektrameter-kasten hangen gewoon buiten, zonder afscherming. Waterleidingen liggen gewoon over de weg. Er wordt hier en daar wel hard gewerkt, gekookt gewassen getimmerd gezaagd. Verder ook veel mensen flierefluiten, iedereen is wel erg vriendelijk er hangt overal een vriendelijke sfeer. Hello hello hello
We lopen richting de haven. Kijken of we met een kapitein wat kunnen regelen om een dagje een bootje te huren.

Over Coron:
Coron is een eiland in Calamianeilanden in de Filipijnen. Het ligt in de provincie Palawan tussen het eiland Palawan en Mindoro in, ten zuidoosten van het eiland Busuanga.

Vanwege de wrakken van Japanse schepen die er in de Tweede Wereldoorlog gezonken zijn en de mooie rotsachtige omgeving kun je hier prachtig snorkelen. Je kunt hier tripjes boeken, wij regelen dus zelf een boot bij de haven voor morgen.

We laten ons vanmiddag door een tricycle naar een dichtbij gelegen strandje brengen. De weg hier naar toe leidt langs armoedige ogende dorpen, veel buiten spelende kinderen. Aangekomen bij een steile heuvel moeten we even uitstappen en stukje lopen. Anders redt 'ie het niet... Bovenaan de heuvel mogen we weer instappen.
Op het strandje is weinig leven, echter wie kwamen we tegen; het Nederlandse stel die we op de boot hadden ontmoet. Echt toevallig! We relaxen een paar uurtjes.

Donderdag 24 maart

De dagen gaan nu sneller voorbij, het onderwerp 'thuis en werk' komen regelmatig aan de orde.. onze laatste dag op Coron....
Na ontbijt gaan we naar de markt daar kopen we in voor de boottour. Garnalen, kip, rijst en groenten.

Ons zijn "coral gardens" beloofd. En ja hoor: mooiste koraal tot nu toe! Talloze verschillende soorten koraal, allerlei vormen en kleuren, echt velden! Ook nog nooit zoveel nemo's  gezien, tientallen weten we nu ook zelf te vinden. Van mini nemo's tot een hele grote nemo. Fascinerend weer de onderwaterwereld! Doordat hier veel minder toeristen komen is het koraal veel minder aangetast,
zeker als je het vergelijkt met de rode zee in Egypte.

We lunchen traditie getrouw op een schitterend bounty achtig eiland.
Wat een leven...

Na de lunch een snorkelstop bij "skeleton wrack" een Japans oorlogsschip die in de WO2 is gezonken, is hier een soort attractie, heel gaaf om gezien te hebben.
  Het was weer een zalige dag.

Verder hebben we het met zijn vieren ook nog steeds super gezellig, das handig want je bent continu met mekaar. We lachen wat af, oa waar het dagelijks wel even over gaat:
Over steeds dezelfde kleding die we aan hebben. Heel oprecht vragen we aan elkaar wanneer we elkaar 's ochtends of begin van de avond na het douchen zien: "hoe vindt je dit staan???" of "Is dit een leuke combi?" of "Hé, wat een leuk shirt zeg! Nieuw??" of "Ja!!! Dit staat je echt leuk, draai een om... ja, dit is het!".

We zoeken zometeen een lkkre plek om te eten en maken ons klaar voor morgen, onze laatste verplaatsing.
We nemen een binnenlandse vlucht naar Manila, vanuit daar 60 km naar het plaatje Taygaytay waar we onze laatste dagen gaan doorbrengen. We gaan daar een vulkaan bekijken.

Lieve groet allemaal

1. Jaaaaaaantje:
    24 maart 2016
    Nou meiden, ik moet toegeven...ik kijk naar iedere blog uit...!

Wat maken jullie toch leuke dingen mee. Veel plezier en pas goed op jezelf.

Lieve groeten van mij en Alex
  2. Riavanarensbergen:
    24 maart 2016
    Wat een ervaringen allemaal. Ik ben nog eens alle foto's gaan bekijken, dat is echt meegenieten.
    Ria
  3. Miranda Glorie:
    24 maart 2016
    Met een bakkie koffie lees ik weer jullie verslag,jongens wat geweldig allemaal en wat een mooie foto's!!! Jammer als jullie straks thuis zijn...zo leuk om te lezen.Maak er nog een paar mooie dagen van met elkaar...Dikke kus X
  4. Riavanarensbergen:
    24 maart 2016
    De schrijfstijl is meer dan humoristisch; de beschrijvingen geweldig; de humor super: ik denk aan al die grappen over de outfit van eenieder; ook het mededogen met de inwoners die het zoveel minder hebben; kortom: ik ben tevreden over jullie
    Theo
  5. Trudy bos:
    24 maart 2016
    Hallo, ik hoorde al telefonisch van Arien dat jullie op het eiland Coron zijn ,het eiland waar de opnames waren van King Kong weet ik van Arien hoor!!
    Leuk dat jullie het na je zin hebben ,en steeds leuke verschillende Lui tegen komen ,en wederom zulke mooie Foto's. Denk nog maar niet aan thuis want jullie hebben nog 5 dagen.
    Wat ook leuk als jullie verhaal binnen komt dan lees ik het voor aan Pa ,zo komt het spannend over.
  6. Cathy:
    25 maart 2016
    Lieverds, prachtige belevenissen! Jullie genieten, heerlijk om dat te lezen. Geweldig jullie humor met elkaar! Dikke kus voor jullie! Xxxx
  7. Marga:
    Een lieve groet van Marga
    Ik heb er maar één woord voor.
    Geweldig!!
    Ps
    Ook weer fijn als jullie weer veilig en wel op Nederlandse bodem landen
    Knuffeljes xxxxx
  8. Ellen Groot:
    25 maart 2016
    Wat een avonturen allemaal weer en wat leuk om het te lezen. Geniet nog lekker van jullie paar dagen enne we spreken elkaar snel.xx
  9. Henk:
    25 maart 2016
    Haha, een goede vrijdag voor Taygaytay!
    Njoy!! X
  10. Nella:
    25 maart 2016
    Wat een prachtige reisverhalen en zo mooi beschreven!
    Top dat jullie zo genieten en zo veel lol met elkaar hebben!
    Veel plezier nog samen! Kus van ons
  11. Jos:
    26 maart 2016
    Hoi jongens. Hier een berichtje vanuit Schagen. Wat een prachtige en gedetailleerde verhalen en mooie bijpassende foto's. Zo zijn we helemaal op de hoogte van jullie mooie reis. Wat actief en avontuurlijk. En ik denk plaatjes die je eigenlijk niet zo mooi op de foto krijgt als dat ze in je geheugen gegrift staan. Geniet nog er nog maar lekker van een paar dagen. Groetjes uit Schagen.
  12. Lara en chantal:
    27 maart 2016
    Ooooo wat hebben jullie een leuk
    t-shirt aan!!!
    Wat een ongelooflijk gaaf avontuur, boven en onder water!
    Lara: echt gaaf dat snorkelen! Dat zou ik ook graag willen!
    Waar blijft het nieuwe verslag???
    Gaan jullie ook door met verslagen maken in Nederland???-:). Wij blijven jullie volgen!
    We laten nog wat paaseieren over voor jullie. Sil rende als een gek door de tuin steeds op zoek naar dezelfde eieren.
    Liefs van ons xxxxx