5. Port Barton - El Nido

19 maart 2016 - Port Barton, Filipijnen

Donderdag 17 maart

We arriveren na een kleine 2,5 uur varen aan het eind vd middag in Port Barton. Tijdens de boottocht konden we geen woord wisselen aangezien de motor een herrie maakte. Af en toe schreeuwen we iets in elkaars oren, en dan nog heeee wat zeg je? We komen op een ongunstig tijdstip aan wordt ons al snel duidelijk alle hostels aan zee lijken vol te zitten, uiteindelijk vinden we er toch eentje op een achteraffie "El Dorado" give it a name. Overal foute kerstverlichting maar prima sfeertje. We hadden een niet-toeristisch stuk v Palawan verwacht, maar er is best veel gezelligheid en bedrijvigheid hier. Veel jongeren die hier tijdens hun wereldreis paar weken blijven hangen. Wij nemen een duik bij zonsondergang in de warme zee... Wanneer je met de rug naar de zee staat zie je ook weer een ontzettend mooi stuk ongerept natuur, de zee, strand met als achtergrond al dat groen van jungle. Diner: er staan hier BBQ's op strand waar verse vis wordt bereid. We kiezen een restaurantje op het strand waar we regelmatig ons met deet insmeren, erg veel ongedierte, eigenlijk zitten we al onder de bulten. Op 5 meter afstand brandt een groot vuur, supergezellig. (Vinden die k.. muggen ook) Het eiland Palawan noemen ze ook wel "Last Frontier" gezien veel mooie natuur en prachtige stranden met snorkel/duik mogelijkheden. Dit is bij uitstek zo'n plek. Daarom boeken we voor morgen een snorkel-trip samen met een Duits koppel die we hebben ontmoet op de reis hierheen, maakt het voordeliger en ook gezellig!

Vrijdag 18 maart

We vertrekken op tijd met de boot, deze keer is de boot een stuk minder lawaaierig. Gelukkig :-) Lekker de zee op waarna we op een aantal punten gedropt worden om uitgebreid te snorkelen. De onderwaterwereld is/blijft ook een fascinerend iets, ook hier; we hadden brood meegenomen om de vissen mee te lokken, prachtig. Op rijst zijn de vissen trouwens niet zo happig. Af en toe kijken we onder water om ons heen of we geen verdwaalde hongerige haai zien... niets te zien. Jammergenoeg ook geen zeemeerminnen waar René altijd nog op hoopt. We houden onze t-shirts aan tijdens het snorkelen, op zee is de zon verraderlijk! We doen een aantal eilandjes aan waaronder Paradise Island en German Island, (een Duitser schijnt hier de eigenaar van te zijn.). Paradijselijk zijn de eilandjes inderdaad! Wow! Opvallend is dat er ook veel private Islands zijn, daar mag je uiteraard niet komen, wel langs varen, vaak mooi onderhouden. De lunch is voor ieder een grote tonijn vis gegaard op de BBQ, hier likken wij onze vingers bij af. De zon is echt heel heftig, we doen ons best om zo veel mogelijk in de schaduw te blijven. We lummelen wat op de eilandjes, beetje zwemmen, kletsen, slapen, zwemmen, snorkelen, slapen etc. etc. Da's effe onthaasten! Echt Henri's ding. René en Frank willen wat doen.... 2 dagen hier is ook weer voldoende Port Barton is wel een heel leuk vissersdorpje wat ligt aan een afgelegen baai aan de westkust. Geen golven hier constateerden René en Frank gelijk al bij aankomst jammerrrr Tegen de kust wonen hardwerkende inwoners die het van het toerisme moeten hebben. Naast de hotelletjes kleine winkeltjes. De grote supermarkt blijkt een soort 'garage sale' waar ze wel bijna alles hebben. Henri en Ariën staan vol bewondering te kijken naar een booteigenaar/kapitein die vol trots zijn boot in aanbouw liet zien. Stukje voor stukje bouwt hij de boot op. Hij geeft uitleg over de verschillende soorten hout die hij gebruikt. Inmiddels zitten we op de helft van onze 3 weken. Wat hebben we al veel gezien en beleefd!

Zaterdag 19 maart

Om 9 uur staat er een busje klaar om ons naar onze volgende bestemming te brengen: El Nido. Wel even gedoe voor we kunnen vertrekken; "a misunderstanding": ze dachten dat we naar andere plaats (closer by) wilden daarom zo'n goede prijs, tjaaaa. Er wordt veel heen en weer gebeld, uiteindelijk doen wij maar wat water bij de wijn zodat we kunnen vertrekken. De prijzen liggen hier ook zo anders, de mensen hier beseffen dat maar al te goed dat het voor ons sowieso allemaal veel goedkoper is, dus vandaar die opstelling... Tenminste dat denken we, we willen natuurlijk geen aannames doen :-) Binnen 4 uur bereiken we El Nido waar we gezien onze andere accommodatie een poeperdesjiek hotel (Garnet hotel) hebben geboekt in het centrum. We willen even de luxe van een gewoon bed, hele dag elektriciteit (zodat alles opgeladen is), een koele kamer, een badkamer met een echte wc die je kunt doortrekken en douche. We komen er hier wel achter hoe verwend wij zijn thuis... Ff een lunch en duik genomen vanmiddag, tis hier duidelijk allemaal wat luxer. Je ziet het aan het onderhoud v alles, de luxe boten, ander publiek. Deze plek (baai) is ook weer niet normaal mooi, wat een uitzichten. Tot zover deze update, gaan zo wat voorslapen en het nachtleven hier verkennen. El Nido wordt nog vervolgt, vanuit hier van alles te ondernemen.....

1. Riavanarensbergen:
    19 maart 2016
    Tekst gelezen, foto's gezien; indruk: vakantie niet onaardig; begrijpelijk dat jullie zo snel mogelijk terug naar huis willen.
    Houdt vol (gebiedende wijs meervoud) eind goed, al goed

Theo
  2. Miranda Glorie:
    19 maart 2016
    Zo leuk om te lezen hoe jullie de dagen daar door brengen...geniet van de laatste week...voor je het weet zijn jullie weer terug in ons kikkerlandje!! Groetjes
  3. Bettina:
    20 maart 2016
    Super gaaf, mooi om te lezen wat jullie beleven.Wat een andere wereld.Wat gaaf dat jullie zoveel mooie dingen doen en zien.Nu alweer de laatste dagen.Geniet .Tot snel.Xxxl liefs van ons.
  4. Trudy bos:
    20 maart 2016
    Hebben jullie nog foto's bij het laatste verhaal?
    Wederom weer een heel leuk reisverslag,we zijn elke keer weer een beetje bij jullie reis samen.
  5. René Mooij:
    20 maart 2016
    We zitten alweer paar dagen in gebied met slechte verbinding, elektriciteit valt steeds uit. Foto's uploaden lukt steeds maar niet.
    Lieve groet
  6. Trudy bos:
    20 maart 2016
    Ok mannen we wachten rustig af.
  7. Marja:
    Hallo globetrotters,
    Kan nu pas jullie reisverslagen lezen, hotmail deed het niet in Singapore:(.
    Wat een avonturen daar allemaal geniet er nog lekker van en tot snel
  8. Moeder mooij:
    20 maart 2016
    Hoi Rene, hier weer een berichtje van moeder mooij.
    Even een berichtje van je moeder. Ik hoop dat alles naar wens gaat. Prachtige avonturen en een reis om nooit meer te vergeten. Maar je weet, pas goed op mekaar. We kunnen niemand missen. Heel veel knuffels voor iedereen van Moeder Mooij. XXXX
  9. Ria:
    He Mannen,

Prachtige verhalen. Genieten.
    Ik print ieder verhaal uit voor moeder. Vindt ze heerlijk om te lezen en te bewaren. Het is ook de moeite waard. XXX van ons uit Heiloo.
  10. Petra:
    Hoi jongens
    Wat n mooie trip maken jullie en wat n prachtig land. Ik ben ooit in Manila geweest incl n interessante kroegentocht. Maar als ik naar de foto's kijk zie ik dat ik veel heb gemist.
    Geniet nog volop de resterende tijd xxx