2. Banaue - Pula - Cambulo - Batad!

13 maart 2016 - Banaue, Filipijnen

Vrijdag 11 maart
Met de nachtbus vanuit het volle Manila zien we bij zonsopgang al dat we in een totaal andere omgeving rijden en dat voelt al heerlijk, ruimte Aangekomen in Banaue, rond 7 uur nog half slaperig van een gebroken nacht, worden de enkele toeristen bij elkaar geroepen voor een info bijeenkomst over de mogelijkheden die er zijn om hier je tijd door te brengen.

Wij kiezen voor een 3-daagse actieve trip met 2 overnachtingen in Cambola en Batad. Langs rijstvelden, door de jungle met watervallen en hot springs. De eerste dag start met een trip van 5 uur begrijpen we. Wat we vooraf nog niet wisten is dat onze tour over uiterlijk 2 uur zal starten. (We dachten aanvankelijk ff daggie rust) Dit is wel even een omschakeling, en een korte overweging waard. Dat betekent even opfrissen, snel ontbijt, alleen de hoognodige spullen bij elkaar zoeken want de backpacks kunnen niet mee (de gids roept roept nog even tussendoor wat echt mee moet, we horen het in de hectiek maar half). Eerst moeten we onze lunch kopen op de plaatselijke markt en groenten voor vanavond. De pick-up brengt ons het eerste stuk op weg en dan begint 't wandelavontuur door de jungle, en langs de Ifugao rijstterrassen.
De rijstterrassen en berghoogtes waar we langslopen zijn stijl en erg hoog en best gevaarlijk, doodeng soms concentratie dus...
De rijstvelden in dit gebied staan bekend als de mooiste rijstterrassen ter wereld. De bijnaam is ‘De Trappen naar de Hemel’ en ze worden beschouwd als het ‘achtste wereldwonder’. (sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO)

Onze gids vertelt dat de rijstterrassen 2000 jaar geleden, rondom het plaatsje Banaue zijn aangelegd. Bijzonder is dat de terrassen met de hand zijn aangelegd en er geen cement is gebruikt, ze staan allemaal recht omhoog.
Het valt bijna niet uit te leggen hoe bijzonder het is hier tussen te lopen, zo immens groot, onbeschrijflijk adembenemend gevoel. Vrijheid; wat een schoonheid v natuur. Na 4 uur (we zijn inmiddels langs het dorpje Pula gelopen) bereiken we een kleine waterval waar we kunnen zwemmen, de meeste groepjes blijven aan de kant uitrusten maar Arien, Frank en René wagen de sprong Henri neemt foto's. We voelen ons meteen een ander mens. Klaar voor het laatste deel dachten we.... De gids stelt voor, omdat we best snel gaan, alvast een stukje van morgen te doen. Dat zijn drie uurtjes extra. Prima denken we! Vol goede moed gaan we door. Naar mate de tijd vordert neemt ook de vermoeidheid bij ons toe. Je moet daarbij constant opletten dat je niet een misstap maakt. We houden elkaar goed in de gaten. Het is best pittig!! Langzaam aan wordt het ook donker... we vragen ook niet meer hoe lang het nog is. In de verte zien we huisjes en gaan er vanuit (en hopen!) dat het daar is. Yes, we zijn er! Cambulo is echt een authentiek dorpje waar de kipjes en varkentjes rondlopen, een vuurtje gebrand wordt en veel bedrijvigheid is. "Er wonen hier 1000 mensen", zo vertelt 1 vd meiden die gelijk bij ons komen zitten. "life here is good, we live in the middle off nature we need no money, everybody is happy here!!"

Wij vinden het voor nu iig ook super. We duiken onder de koud water douche (bakjes water over je heen gooien) en trakteren onszelf op een massage. Daarna heerlijk gegeten. Nog heel even kletsen en daarna ons bedje in (20.30 uur). Oh ja, Ariën had nog een leuk grapje uitgehaald met een Pools stel die met ons mee liepen. Hij had een nep slang, spin en kakkerlak in hun kamer verstopt....

Zaterdag 12 maart
Volgende ochtend hoorde we terug dat ze de gids erbij geroepen hadden die met een groot kapmes op hun noodkreet af kwam. Wat hebben we met zijn allen gelachen! Het Poolse stel en de gids het aller hardst!

Daarna bepakt weer op weg door de rijstvelden. Echt schitterend, deze nog grootser en stijlen. Af en toe met zwabberende benen naar beneden... Wel supermooi en indrukwekkend! Uiteindelijk naar een geweldig grote waterval en daar lekker in geplonst, (met instructies waar het veilig was om te zwemmen. Henri moet René toch aantal keren terugfluiten.) Trouwens onze shirts zijn continue drijfnat van de inspanning.... Dus af en toe even de rugzak af en de ruggen kunnen even drogen.

Aangekomen bij onze nieuwe lodge in plaatsje Batad (wederom zo'n pittoresk dorpje) zijn we zielsgelukkig dat we er zijn. Zo'n tweede dag trekking hakt er toch in. Lekker douchen en eten. 'S avonds aan een grote tafel bij de locals terwijl ze heerlijke muziek maken met een gitaar. René zingt (natuurlijk) lekker mee! Wow, wat is dit gaaf en bijzonder zo. Op ons verzoek wordt het filippijnse liedje Anak een aantal keren herhaald.

Zondag 13 maart
De laatste dag van de trip. Helaas niet naar de hot springs wat we wel hadden verwacht, het is te ver weg. Lange nacht, na goed ontbijt om 9.30 vertrokken. We komen langs nog spannender stukken, net aangelegde muren met modderige stukken, losse stenen, echt heel erg opletten dus. Gewoon eng ook soms. We bereiken uiteindelijk de eindstreep en zijn apetrots op onszelf! Dat hebben we maar mooi gedaan! Wat we nog moeten bekennen is dat de wandelstok die de gids voor ons de eerste dag van bamboe maakte echt wel heel erg prettig en bijna noodzakelijk is. Geeft veel stabiliteit. Op het eerste moment vonden we het wat overdreven, maar daar kwamen we snel van terug, ha ha!

Onze gids krijgt een dikke fooi, die heeft ons er ook geweldig doorheen geholpen. Dat hij de hele tijd op soort tabak met bladeren kauwt met zijn mond open en de hele tijd spuugt nemen we op de koop toe. Alle mannen zien we dat hier doen, ook jonge gasten zonde want de gebitten worden er niet schoner op.

Wat we trouwens wel hebben gemist is de habitat in de jungle, geen aap te bekennen, komt doordat het gebied hier en daar bewoond is.

Nu onderweg naar Banaue, we kijken nog eens goed om ons heen naar de rijstvelden... toch goed om te beseffen wat voor arbeid en zorg aan vooraf gaat wanneer je een pak rijst de pan in kiepert thuis!

Zometeen als de sodemieter het internet op (3 dagen geen bereik wel lkkr rustig, maar ook wel even wennen....) en voor morgen vroeg tickets boeken voor binnenlandse vlucht richting Bohol of gelijk naar Palawan.

Lieve groet int bijzonder voor onze ouders.

1. Miranda Glorie:
    He skatten,
    Wat een geweldige belevenis nu al,jullie zijn er nog maar net...nog heel veel mooie momenten toegewenst mannen,geniet er maar lekker van!!
  2. Margoll:
    13 maart 2016
    Wat een prachtig verhaal wat een zware tocht is dat geweest ,we houde de berichtjes goed in de gaten.doen de groetjes aan moeder groetjes Margo arie
  3. Noortje, Michiel en Moos:
    13 maart 2016
    wow, wat een mooi verhaal en foto's. Brengt veel herinneringen naar boven jongens. Zie ons nog zo zitten met Rachman in het hutje (weten jullie zeker dat jullie in een 2-persoonsbed willen slapen?????) Veel plezier en pas goed op elkaar. Vanuit een huis vol gepakte dozen. XXX uit Amsterdam
  4. Lida:
    14 maart 2016
    Wat leest dit heerlijk, en wat gebeurd er veel in die paar dagen. Je wilt er ook zo heen. Nog veel genieten en voorzichtig zijn. XXX
  5. Riavanarensbergen:
    14 maart 2016
    Hallo allemaal,
    Wat is dit genieten, wel pittig, fantastisch om dit zo mee te lezen heerlijk om zo aktief bezig te zijn. Zeker weer een ervaring erbij. Prachtige foto,s. Ria (mams)
    Sportief,al die zware tochten;in mijn tijd deed ik die in 1 dag.
    Ariën, flauw om mensen zo te laten schrikken; Frank let een beetje op het gedrag van de groep.
    Theo
  6. Lara en chantal:
    18 maart 2016
    Jullie gaan wel vaak douchen hè!
    De eerste x dat we rijst gaan eten, denken we aan jullie!
    Liefs voor jullie
    Fida Lara Chantal